Wednesday, March 13, 2013

My Parents Trip To Doha & Dubai 2013

Ini merupakan kali ke dua Pak Murad dan Mak Sinah berkunjung ke Qatar. Tahun lalu perancangan untuk melawat anak sulong mereka di sini rancak dibuat tetapi akhirnya tidak kesampaian kerana dek kesuntukan masa serta mereka sibuk dengan pelbagai hal termasuklah pemergian mereka menunaikan umrah. Tidak semua waktu sesuai untuk datang melawat Qatar, sebuah negara Arab timur tengah yang mempunyai iklim panas melampau ini. Bermula dari bulan Jun sehinggalah September, suhu di sini amat panas, kering dan ada ketikanya mencecah sehinggah 55’Celcius! Waktu terbaik melawat Qatar ialah bermula dari Disember sehingga April sahaja. Sekitar bulan Januari dan Februari, suhu di sini amat nyaman, waktu siangnya sekitar 15’-25’Celcius dan malamnya serendah 10’-8’Celcius.

Kedatangan mereka dinanti-nanti oleh rakan-rakan yang menetap di sini, pelabagai cerita aku khabarkan kepada mereka dan pelbagai aturcara sudah siap aku susun. Hari ketiga mereka di sini, aku anjurkan majlis doa selamat sempena sambutan hari lahir abah yang ke 69 tahun. Ramai rakan-rakan yang hadir dengan membawa pelbagai juadah. Selalunya jika di Malaysia, hari lahir Abah hanya disambut oleh anak-anak, menantu dan cucu sahaja tetapi kali ini berlainan dan pastinya sungguh meriah. Terima kasih kepada mereka yang sudi hadir dan semoga Abah diberikan kesihatan yang bagus dan ceria serta dilimpahi kasih-sayang oleh anak-anak serta cucu-cucu dalam meniti hari-hari tua yang mendatang.

DSC04086
Beberapa hari di Doha, kami bertiga terbang pula menuju ke Dubai untuk berbelanja bersempena dengan Dubai Shopping Festival 2013 serta melihat keindahan kota besar serba mewah di Emiriyah Arab Bersatu ini. Penerbangan kami tertunda beberapa jam di lapangan terbang Doha, maka hari pertama di Dubai hanya dihabiskan di sekitar hotel yang terletak di Al-Rigga. Esoknya seawall pagi lagi kami sudah keluar, bersarapan ala-Barat di Dubai Mall sebelum meneruskan misi berbelanja.
My creation
Semasa di Dubai, kami juga berkesempatan untuk mengikuti pakej Dhow Night Cruise, menaiki tongkang Arab yang sudah diubahsuai menyusuri sungai dan muara di tengah-tengah kota Dubai pada waktu malam. Sungguh menarik dekorasi tongkang ini yang boleh memuatkan sekitar 100 orang penumpang. Juga disediakan makan malam ala-Arab berserta dengan pertunjukkan tarian unik berlatarbelakang muzik padang pasir. Kami meneruskan agenda malam itu dengan berjalan-jalan sekitar kawasan Al-Rigga yang meriah dengan pelbagai kedai serta restoran.
My creation
Aku merancang untuk membawa mereka menyertai Dessert Safari tetapi kerana faktor usia dan kesihatan, aku batalkan rancangan itu dan meneruskan dengan aktiviti membeli-belah di Mall of Emirates pula. Sehari suntuk kami habiskan masa di situ sambil bersantai. Dubai memang sebuah ‘syurga’ membeli-belah, pelbagai pilihan jenama antarabangsa ada di sini dengan harga yang sungguh berpatutan. Restoran dengan pelbagai tema dan menu terdapat di merata tempat dan tema al-fresco menjadi pilihan kami untuk minum petang. Hari terakhir di sini, kami berkunjung semula ke Dubai Mall untuk membeli sedikit cenderamata serta manisan untuk dibawah pulang.
makan
Aktiviti di Doha dipenuhi dengan undangan ‘makan-makan’ yang tidak kunjung henti, dari acara sarapan, makan tengahari, minum petang, makan malam, sambutan hari lahir, tahlil, supper sehinggalah berpiknik di taman dalam cuaca yang sungguh nyaman. Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi menjemput kami dan menghidangkan makanan yang sedap-sedap belaka.

DSC04229
Di kediaman Datuk Fatimah Saad, bersempena dengan 'farewell party' beliau. Majlis meriah dengan pelbagai aneka makanan yang dimasak dan dibawa oleh para tetamu termasuklah Satay dan BBQ. Dikesempatan ini juga Diba membuat 'surprise' menyambut hari lahir Latiff.

DSC04281
Kak Sham yang bertugas di Kedutaan Malaysia di Doha juga tidak ketinggalan memanggil kami menjamu pelbagai juadah lazat ala-kampung di kediaman beliau di ZigZag Tower yang mewah itu. Kami juga sempat berkaraoke sambil beramah mesra.

DSC04300
Sam baharu sahaja kehilangan nenda beliau, maka acara makan petang hari Jumaat itu ditukar kepada majlis tahlil. Acara makan yang ringkas tetapi ada pengisian. Saujana mata memandang ke arah lautan dari kediaman kondo Al-Seal di West Bay ini.

DSC04368
Abang Zahar dan Kak Ipah menyambut hari lahir mereka yang kebetulan tarikhnya berdekatan. Pasangan suami isteri yang sentiasa ceria ini sudah seperti ibubapa angkat aku di sini. Mak dan Abah paling rapat dengan mereka berdua semasa di Doha kali ini. Ramai tetamu yang hadir dan Kak Ipah yang memang terkenal dengan kepakaran memasaknya menyediakan pelbagai juadah sedap.

DSC04390
Azaidi dan Treesna serta anak lelaki kecil mereka merupakan rakan baru di Doha. Mereka yang baharu berpindah ke kediaman di Al-Areen menjemput kami semua menikmati masakan Melayu sambil menjenguk rumah mereka yang agak luas dan mempunyai pemandangan yang menarik sekitar West Bay yang padat dengan bangunan pencakar langit.

DSC04429
Kami sempat juag berpiknik di hujung petang di Museum of Islamic Art walau ketika itu ramai pengunjungnya. Perkelahan yang sangat ringkas dan singkat ini bersempena dengan Qatar Naional Sport Day 2013, di mana penduduk di Qatar diberikan cuti khas untuk beriadah dan bersukan.

DSC04243
Pasangan muda Zaky dan Atie yang mempunyai anak kecil comel Mika menjemput kami sebanyak dua kali ke rumah banglo mereka. Kali pertama untuk bersarapan ala-Malaysia, dan kali kedua sebelum Abah dan Mak berangkat pulang ke Malaysia. Meriah pada majlis makan malam yang dimulai dengan acara BBQ dan pelbagai juadah yang dimasak sendiri oleh Atie mahupun yang dibawa oleh para tetamu pada malam itu. Selesai makan, kami menyambung pula dengan acara menonton cerita seram menggunakan projektor yang dipancar ke dinding kosong. Malam itu kami pulang lewat dengan cuaca yang agak dingin.

Doha
Percutian Abah dan Mak kali ini ke Doha dipenuhi dengan pelbagai undangan dan aktiviti sehinggakan mereka tidak terasa sudah hampir sebulan di bumi Qatar ini. Dato' Dr. Sayed Abd Azizi yang memang sudah mengenali kedua orang tua aku, juga sempat menjemput kami makan malam di rumah mereka. Mereka juga menambah kenalan yang ramai berbanding sebelum ini. Pendek kata, lawatan Abah dan Mak ke Doha akan menjadi acara tahunan buat mereka selepas ini. InsyaAllah, semoga mereka diberikan kesihatan yang baik, kelapangan waktu dan rezeki untuk berada di sini lagi.

8 comments:

baby_busyuk said...

hebat po!! best jenjalan..=)

MystoryPic said...

Assalam Mr. Rush... dah lama blog TepakSireh sepi dari ceritanya.

Bestnya dapat jenjalan ngan mak abah kan... Bangunan tinggi kat belakang tu nampak macam dibina dari perak.. cantiknya reflection dalam gambar

Leez M. Saaid said...

bestnyaa....meriah. Belum kesempatan nk travel ke Dona dan Dubai. Insya Allah one day nnanti.

fzy fuzzy said...

as-salam,
How romantic your parent are..sukaaaa.......
Bertuahnya your parent to have you as their children
Bertuahnya you as their child to had them as your parent
Barakallah....

Rush Murad said...

babu_busyuk - hebat tak hebat lerrr...hahaha... banyak berjalan, luas pandangan dan kering poket... :)

Rush Murad said...

MystoryPic - w'salam.... memang sangat sepi, entri2 ada yg ditulis tetapi simpan dlm draft atas sebab2 tertentu... alhamdulillah, diberi kesempatan bercuti dgn parents... azam dari kecik tauu... bangunan tu mcm KLCC juga actually...cuma bila pancaran matahari tepat mengena permukaan cermin dan aluminium/besi..

Rush Murad said...

Leez - Dubai memang best...Doha biasa2 jerr... Dubai syurga shopping yaaaaa.... :D

Rush Murad said...

fzy - as-salam.... ramai kata my parents romantik...memang pun... i pun romantik jugak..hehehee... i yg bertuah dapat depa taauuu... insyAllah Barakallah... :D