Monday, February 08, 2010

Incredible India Trip - Delhi: Day 1 & 2

Taj Mahal

Anda bukan seorang 'Pengembara' sekiranya belum lagi menjejakkan kaki di benua kecil India! Itu kata-kata dari seorang pengembara Eropah di dalam sebuah buku catatannya. Incredible India! merupakan slogan yang digunakan oleh Tourism India bagi mempromosikan negara yang terkenal dengan keajaiban senibina Taj Mahal serta industri perfileman Bollywood. India bukan setakat itu sahaja, malah terlalu banyak 'keajaiban' wujud dan berlaku di India di sepanjang zaman. Pengembaraan aku di India buat julung kalinya ini meliputi The Golden Triangles, iaitu New Delhi dan Old Delhi di wilayah Delhi, Agra yang terletak di negeri Uttar Pradesh serta Jaipur di negeri Rajasthan yang bersempadan dengan Pakistan.

Penerbangan MH190 dari KLIA menuju ke Delhi lewat petang itu sungguh selesa walaupun pesawat padat dengan penumpang yang majoritinya warga keturunan India. Beberapa bulan sebelum itu, aku sudahpun membuat segala persiapan perjalanan, segala hotel dan pengangkutan utama sudah ditempah, peta tempat-tempat yang hendak dituju, segala macam tips dan nasihat dari TripAdvisor.com, dari Lonely Planet, dari http://www.indianmike.com/ dan sebagainya telah aku baca dengan teliti. Kiranya aku memang sudah cukup sedia dari segi mental dan fizikal serta material untuk menziarahi India, sebuah negara yang amat mencabar bagi pelancong, pengembara dan yang sewaktu dengannya.

Jama Masjid, Delhi

Pemandangan di dataran Jama Masjid, Delhi.

Seusai melepasi kaunter Imigresen dan Kastam di Indira Gandhi International Airport, aku terus menonong keluar sambil menggalas beg yang separuh kosong. Aku telah hafal segala tips sebelum turun dari pesawat tadi, "belok ke kiri setelah melepasi kaunter Imigresen dan anda akan terlihat booth yang terpampang perkataan Pre-Paid Taxi....", aku tercari-cari kaunter Pre-Paid Taxi, ada di satu sudut tersembunyi, segera membeli tiket teksi untuk ke Pahar Ganj, Old Delhi. Petugas kaunter memberikan wang pulang yang tidak cukup, aku menjegilkan mata sambil menadah tangan more balance please!, dipulangkan wang yang selebihnya. Menuju keluar pintu lapangan terbang juga suatu cabaran, kerana dek ramai orang yang menunggu di luar. Setelah tercari-cari teksi yang perlu aku naiki, dan setelah cuba dikelentong oleh 'ulat teksi', aku berjaya meloncat ke dalam teksi yang 'sah'. Ketika itu keadaan persekitaran berkabus sungguh tebal dan suhu udaranya pula sejuk. Sepanjang perjalanan ke Pahar Ganj yang memakan masa hampir sejam itu, jarak penglihatan hanya sekitar beberapa meter dan sungguh kelam.

Pahar ganj

Pahar Ganj, sebuah ghetto bagi backpacker di Delhi, hanya beberapa ratus meter dari Stesyen Keretapi New Delhi. Tidak jauh bezanya dengan keadaan Petaling Street sekitar tahun 1980an. Pemandu teksi itu berkata bahawa Vivek Hotel yang aku diami itu adalah antara yang terbaik di sekitar kawasan Pahar Ganj, begitu juga kata-kata rekomen di Lonely Planet (indah khabar dari rupa). Keadaan sudah agak lewat apabila aku sampai di sana, lecak, basah, sejuk, kabus, kotor dan sebagainya di kawasan sekitar. Malam pertama hanya berehat di dalam bilik setelah menyiram tubuh dengan air panas yang diangkut di dalam baldi oleh pekerja hotel tersebut, "I'm sorry Sir, your hot shower pipe is not working tonight...".

My creation

Jantar Mantar atau Yantra Mantra yang merupakan kompleks astronomi yang dibina pada awal abad ke-18.

Selesai bersarapan ringkas di rooftop hotel tersebut, aku memulakan misi mengembara hari itu, berjalan kaki beberapa minit melalui jalan-jalan sempit yang penuh sampah sarap, padat dengan manusia ke hulu-hilir, dengan peniaga yang menjual makanan dan buah-buahan menuju ke stesyen Metro (pengangkutan serupa LRT) RK Ashram Marg. Aku menuju ke Rajiv Chowk atau Connaught Place, sekali lagi petugas kaunter tidak memulangkan jumlah wang yang cukup kepada aku, dan aku perlu menadah tangan meminta dipulangkan wang lebih. Kawalan keselamatan yang sungguh ketat untuk memasuki kawasan Metro ini. Keluar dari stesyen Rajiv Chowk, aku mundar-mandir tidak tahu mahu ke arah mana sehingga aku dihampiri oleh seorang pemuda yang konon-kononnya ingin menghulur bantuan. Dipendekkan cerita, aku terus berjalan menuju ke Tourism Office of India, mengambil peta dan bertanya sedikit sebanyak sebelum berjalan kaki beberapa kilometer sehingga tiba di destinasi pertama; Jantar Mantar - A multimedia project and virtual museum about the astronomical observatories built in India during the early 1700's by Sawaii Jai Singh.

Jama Masjid, Delhi. India

Pemandangan di pintu masuk Bab Abdullah, Jama Masjid, Delhi.

Dari Jantar Mantar, aku menaiki Autorickshaw - beca roda tiga yang menggunakan enjin motosikal, menuju ke India Gate pula. Sebelum menaiki kenderaan tadi, aku telah pun tawar-menawar mengenai harga tambang dan destinasi yang hendak dituju. Sesampai di kawasan India Gate, kelihatan banyak askar dan polis sedang bertugas, di sekeliling monumen itu pula dipagar atau barricade serta dikawal dengan rapi. India Gate merupakan lokasi utama bagi perarakan sambutan Republik Day negara India pada setiap 26 Januari. Aku cuma sempat mengambil beberapa foto India Gate dari jauh. Seterusnya aku meminta pemandu yang berserban Sikh itu membawa aku ke Jama Masjid, masjid terbesar di India.

Pintu atau jalan utama dari aras selatan untuk memasuki kawasan masjid ini terletak sekitar 150 meter dari jalan besar, melalui deretan penjual kaki-lima dan pondok-pondok yang menjual pelbagai barangan khususnya aksesori dan pakaian Muslim dan Muslimah. Masjid yang selesai pembinaannya pada 1656 ini dibina agak tinggi dari aras jalan raya, di atas sebuah bukit di Shahjahanabad. Pengunjung perlu mendaki beberapa puluh anak tangga sebelum benar-benar sampai ke pintu gerbang masjid. Masjid Jama ini mempunyai ruang solat terbuka yang sangat luas (hanya kawasan mimbar dan beberapa saf sahaja yang berbumbung) yang boleh memuatkan beberapa ribu jemaah pada satu-satu masa, dan di tengah-tengahnya terletak sebuah kolam untuk berwuduk. Setelah melihat-lihat pemandangan sekeliling, aku menunaikan pula solat di dalam kawasan berbumbung, betul-betul di hadapan mimbar yang bertangga marmar itu.

DSC_0116 (2)

Selesai menziarahi Jama Masjid, aku berjalan kaki turun ke bahagian kiri kompleks masjid, di mana terdapat restoran-restoran menjual pelbagai juadah nasi dan roti. Jawarhal Restaurant terletak di sebelah Karim's Restaurant, yang ada disebut di dalam Lonely Planet, di sebuah jalan atau lorong yang penuh sesak dengan manusia dan kenderaan kecil. Selesai menikmati Mutton Briyani, Green Salad dan Masala Chai (teh susu dicampur halia), aku berjalan kaki pula untuk ke Red Fort, tetapi malangnya aku hanya mundar-mandir di kawasan yang sama. Akhirnya aku melambai kepada rickshaw Walla dan minta untuk di hantar ke Red Fort. Rickshaw atau beca ini menggunakan basikal tanpa sebarang enjin atau motor, manakala tempat duduknya agak tinggi terjungkit serta tidak berbumbung.

Red Fort, Delhi

Agak kecewa setelah sampai di hadapan pintu masuk ke kompleks Red Fort kerana ianya di tutup untuk beberapa hari disebabkan oleh sambutan Republic Day. Beberapa kawasan utama di Delhi ditutup kepada orang ramai kerana khuatir akan ancaman pengganas dan pengebom berani mati. Aku mengambil keputusan untuk berjalan kaki pulang ke kawasan Jama Masjid kerana tidak jauh dari situ terletak stesyen Metro Chawri Bazaar. Melalui lorong dan jalan sempit yang berdebu serta penuh dengan manusia serta kenderaan yang hingar-bingar merupakan suatu pengalaman yang biasa di India. Sedang dalam terpingga-pingga melihat peta di tangan, aku di sapa oleh dua orang pelancong menanyakan arah ke destinasi yang sama. Kami berkenalan ringkas langsung berjalan menyusuri kedai-kedai yang beraneka ragam menuju ke Metro.

DSC_0133 (2)

Henky yang berasal dari Jakarta tetapi bekerja di Singapura, Boon Choon yang memang warga Singapura bertugas di sebuah syarikat IT menjadi teman perjalanan di Delhi semenjak berkenalan semasa sedang sibuk mencari Metro. Petang itu kami merehatkan diri di Costa Coffee cafe sebaik tiba di Connaught Place, sebuah kawasan perniagaan peninggalan Kolonial Inggeris. Bangunan dan gedung besar era Kolonial yang didirikan dalam bentul bulatan besar, beberapa tingkat dan sedang dalam proses baik-pulih secara besar-besaran. Selesai mengopi, kami berjalan di sekitar Connaught Place sehingga matahari tenggelam di ufuk barat. Mereka berdua pulang ke hotel penginapan yang tidak jauh dari situ, manakala aku pula menghabiskan malam di Connaught Place dengan menonton filem Hindi di sebuah panggung teater lama Regal Cinema. Filem bertajuk VEER, memang menikmati citarasa aku.

DSC_0488 (2)

Penjual kebab yang sedia menanti pelanggan.

Hari yang sungguh panjang buat aku di Delhi. Pulang ke Vivek Hotel, aku membersihkan diri dengan air panas yang diangkut oleh pekerja hotel ke kamar mandi. Selesai itu, aku turun ke seberang jalan, menikmati Banana Lassi dan Chai sambil melihat kerenah pelancong-pelancong backpackers berbual menceritakan pengalaman mereka mengembara. Aku berhenti di hadapan pintu masuk hotel untuk membeli sekotak rokok tetapi disapa mesra oleh budak penjual rokok dan Chai, Devan namanya. Dari sekotak rokok, aku duduk dibangku kecil di tepi lorong menghirup beberapa gelas kecil Chai panas, memerhati manusia lalu-lalang di Pahar Ganj sambil berbual kosong dengan Devan. Sesekali kenderaan bermotor melintas dengan bising, sesekali juga ada pengunjung berhenti membeli Chai dan rokok di situ. Kereta sorong penjual rokok dan Chai itu mula dihimpitkan ke lorong yang lebih kecil dan tersorok, beberapa orang rakan beliau mula muncul, dan dengan peramah berbual mesra dan akhirnya kami sama-sama berkongsi menghisap rokok bercampur ganja!

29 comments:

tunbegia said...

nice travelogue bro, keep it up,
memang teringin nak gi tengok taj mahal, insyaAllah,

salamm,

Norae said...

salam...

akhirnyaaa... dah lama menanti entry nih.. :)

Chef Aduka said...

Bestnya!!!Mmg teringin sgt2 nak ke Agra tgk Taj Mahal.....Beli sari tak????

Nasarudin Ahmad said...

Salam....

banyak panduan & tip2 yg u masukan dlm entry nie, dah lama menunggu entry en. tepak nie....

bestnya india.......

fzy fuzzy said...

Salam,

Kita sepatutnya sampai ke sini hujung tahun lepas tapi kita memilih ke hongkong sebab disponsor..hahahaha...
Kat agra tak beli teh kah? Sedap di buat teh tarik, mmg berbeza dengan teh uncang di malaysia, kaw kaw punya.....

Rush Murad said...

tunbegia - terima kasih kerana singgah di Tepak Sireh. Taj Mhal memang cantik...tunggu kan entri pasal Taj Mahal :)

Norae - hahahahaaa...tgh cari masa utk update..banyak sangat yg nak diceritakan dan byk foto yg nak diselitkan...

Chef Aduka - ramai teringin nak ke sana...Air Asia pun dah buat flight ke Delhi..apa lagik? tunggu entri pasal Agra dan Taj Mahal ekkk..yes, ada beli beberapa helai sari, sebab ada yg pesan...dan Pure Pashimna..

Nash - Salam...ni baru satu entri, plan nak buat at least 4 entri pasal india trip ni..banyak sgt nak cerita....nanti i nak buat 1 entri khas "Tips & Pedoman Melawat India"... :D

Adaha Schoeffel said...

nice photos...keep it up!!

artisticklytouch said...

haha rokok berinti ganja, itu yang terbaeeeeeekkkkk!!!!

scrlett said...

salam bro rush... nanti sambung citer ttg trip ni erk... xhabis story lahhh... busy ker...? ok bye... ;>

xiiinam said...

Rush...

Ya...ya...ya...ckLah bukan seorang pengembara...jangankan menjejak kaki ke benua kecil India itu.......

Little India kat Jalan Klang- Banting tu pun tak pernah jejak kaki....

Wah....cemburunya ckLah kepada pengembaraan seorang RushMurad......

holiday home said...

Nice Reading. Thanks

Find the perfect holiday villa or self catering apartments on the worlds best valu holiday rentals site

holiday cottages ireland
holiday rentals ireland
holiday lettings ireland
holiday cottages tipperary
holiday cottages kerry

Benedict Bernard said...

nak gak gi india.. alo salam perkenalan.. kekkeke.!!

hadijah said...

salam rashidy, cantiknyer india, mudah2an satu hari dapat ke sana..terutama nyer nak tengok Taj Mahal berdiri megah di depan mata sendiri..hadijah

Wahidah said...

bestnya pi tgk negara org...
tgk culture,food diorang,people..bestkann

kerch said...

wow....
tetiba teringat cerita slumdog millionare...
Nice pic bro..

Julia said...

wooooo incredible india!!
me will hv short backpacking trip this april to south - south west (Tamil Nadu, Banglore, Kerala). Doh! Dag Dig Dug jantungku hahahaha sooo excited.
Love your travelogue bang, menguatkan ku untuk berfikir positive tentang adventure ku ke india kali ini :)

Posting juga donk "Tips and Trip backpacking/traveling in India"

look forward to read more on the India Trip.
Namasete :)
-Julia-

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Rush,

mama terhibur baca entri Rush.interesting sangat.

Rush Murad said...

Da'a - thanks. foto2 kau pun apa kurangnya, artistick...

art - best sesekali kena penangan ganja India....powerrrrr...

scrlett - salam. dah sebulan baru dapat update ni...hahahaaa...sampai dah nak lupa inti perjalanan..

Rush Murad said...

xiinam - ckLah...jangan cemburu..nanti esok2 boleh tumpang rezeki anak2...sapa tauuu...:)

Ben - dari singapore banyak flight murah pi India.... sedara-mara u ramai kat sana...hahahaha

hadijah - salam...insyaAllah...
rezeki masing2...sapa tahu kaaannn...u pun akan jejak ke sana dulu..tapi kena jejak makkah n madinah dulu :D

Rush Murad said...

Wahidah - bila kita ke negara orang...sekurang2nya kita akan berasa amat bersyukur dgn negara sendiri... kita selalunya sgt 'comfortable' dgn apa yg kita ada di sekeliling...jadi sesekali apa salahnya kita rasa 'susah' di tempat2 macam India ni...*pandang depa pun kadang2 kita rasa lelah, sedih n susah... :)

kerch - slumdog millionaire tu memang realiti...nampak depan mata lagi...tunggu entry2 selanjutnya...akan rasa lebih dekat dgn masyarakat sana..

Julia - u will go to India?? wow!!! kalau di selatan India itu, bilangnya beda amat ama di utara. kalo di selatan orang2nya lebih santai, lebih mesra dan persekitaran jugak tidak terlalu kotor seperti di utara... pokoknya lebih asikkkk....walau nggak ada Taj Mahal segala... :) yup, will give more tips...

Mama Zainab - salam... terima kasih kerana kunjungan yg tak pernah henti...saya tumpang gembira kerana mama terhibur :)

zaharahs said...

Salam,

Saya yanng hari tu dapat map Bandung percuma dari saudara Rush.Nak tanya saya bercadang ke New Zealand bulan 5 ni,winter.Ada apa-apa tips untuk ke sana? Pantang larang orang NZ atau mungkin masalah birokrasi imegresen kat sana.
Terima kasih.

Faisal Admar said...

pic cun giler bro! :) nak kena belajar dengan bro ni...

teringin je tengok nak gi tempat2 mcm tu

abd. halim hadi said...

i like that last part ! menghisap rokok bercampur ganja..Mcm kena terpaksa je Rush

chindek said...

ade kesempatan mmg aku nk g sana..org kata indah..

Anonymous said...

insyaallah akan ke sana november nanti, cuaca di sana mcm mana? boleh tolong bagitau? tkasih.

asna ashraff said...

nak nak nak g india lah

xplore4life said...

Great blog ! Great articles I have ever seen. I really appreciate this blog. I also write travel blog. If you have time please visit my blog and set a back link with comment. Please visit