Thursday, July 28, 2005

The Malays - Who Are We?


Malay Annals
Originally uploaded by
rushmurad.
"I cannot but consider the Malayu nation as one people, speaking one language, though spread over so wide a space, preserving their character and customs, in all the maritime states lying between Sulu Seas and the Southern Oceans." - Stamford Raffles, 'On the Malayu Nation', Asiatic Researchers, 12 (1816):103.

"........for the purposes of this article, however, only those among these races which bear the name of Orang Malayu, speak the Malayan language, and represent the dominant people of the land, can be included under the title of Malays. These people inhabit the whole of the Malayan Peninsula to the borders of lower Siam, the islands in the vicinity of the mainland, the shores of Sumatra and some portions of the interior of that island, Sarawak and Brunei in Borneo, and some parts of Dutch Borneo, Batavia and certain districts in Java, and some of the smaller islands of the archipelago..........." - http://encyclopedia.jrank.org/MAL_MAR/MALAYS.html
The present-day Malays of the Peninsula and coasts of the Malay Archipelago are described anthropologically as deutero-Malays and are the descendants of the tribal Proto-Malays mixed with modern Indian, Thai, Arab and Chinese blood. In northern states of Perlis and Kedah, inter-marriages with Thais were commonplace. The east coast state of Kelantan still has traces of Javanese culture that date back to the era of the Majapahit Empire of the fourteenth century. The Sumatran Kingdom of Acheh dominated Perak for over a century. The Bugis from Indonesia's Celebes Islands colonised Selangor and fought for rulers in States along the length of the Peninsula - from Kedah to Johor. The Minangkabaus from Sumatra has their own independent chiefdoms in what is today Negeri Sembilan. This mix of different races to form what is the Modern Malay.
Saya terpanggil untuk menjadikan topik di atas sebagai 'entree' terbaru kerana beberapa orang rakan dari Indonesia agak terkejut apabila saya mengaku yang ibu saya mempunyai darah keturunan Jawa dan Banjar (manakala ayah saya pula kacukan India Muslim, Arab dan Melayu Thai). Bagi masyarakat di Malaysia ianya bukanlah sesuatu yang asing atau baru. Majoriti masyarakat Indonesia berpendapat bahawa masyarakat pribumi yang tinggal di Malaysia ialah bangsa dari suku Melayu sahaja - 'purely 100% Malays' , sama seperti suku Jawa di Pulau Jawa, Banjar di Kalimantan Selatan, Bugis di Kepulaun Sulawesi dan Minangkabau di Sumatera.
Sekiranya anda berkunjung ke bandar-bandar atau perkampungan di Semenanjung Malaysia, dan bertanyakan soalan mengenai bangsa atau keturunan, dialog di bawah akan pasti anda dengar.
Achmad: Boleh saya tumpang tanya, saudara ini orang apa?
Ali: Saya orang Malaysia
Achmad: Ialah orang Malaysia, tetapi keturunan apa?
Ali: Saya orang Melayu
Achmad: Melayu? Melayu itu asalnya dari mana?
Ali: Dari sinilah!
Achmad: Orang Melayu asli?
Ali: Oh! tidak, bapa saya orang Jawa dari Parit Ponorogo kat Batu Pahat, tapi mak saya memang asal Johor Bahru, orang Bugis. Isteri saya pun ada darah Bugis jugak, tapi dah campur dengan orang Banjar, sebelah mak dia.
Saya masih teringat cerita dari arwah datuk saya beberapa tahun dulu. Peristiwa ketika Konfrontasi antara Indonesia-Malaysia di awal kemerdekaan Malaysia. Indonesia telah menghantar sejumlah tentera untuk menyerang hendap di pantai barat Johor (Pontian, Batu Pahat, Muar). Tentera Indonesia ini telah masuk ke dalam rumah-rumah orang kampung pada waktu malam dan cuba menakut-nakutkan mereka. Tetapi apa yang sebaliknya berlaku, tentera Indonesia ini terkejut dan merasa sungguh terharu. Orang "Melayu" atau Malaysia yang hendak mereka serang itu ialah dari keturunan mereka sendiri! Orang-orang Jawa yang telah menjadi warga Malaysia, telah berhijrah ke tanah Melayu lebih 100 tahun dahulu. Mereka masih bertutur dalam bahasa Jawa, mengamalkan kehidupan desa seperti di Tanah Jawa dan yang pasti....mereka masih makan tempe!

8 comments:

Burbujita said...

hi! Thaks for your comment :) I love this tv program, jajaj it's usefull for the men of the world, because the the women we are very very very complicated :)

Have a good weekend you too!!

Iria from Spain

Huda Ba'haroon said...

Nice article here :)

Christopher said...

Thanks for coming by my site! Nice to meet you!

bitiqe said...

kemana awak tak da postingan baru rush??
loosing idea ke?

Rush Murad said...

Christopher, thanks for stopping by.

julia - i just got back from a 'mission' in sarawak, near Brunei. A lot of things to write...but quite busy at the moment. shoutbox gw udah nggak ada lagik, need to subscribe a new one lah!

Tolerant Damascene said...

Thanks for dropping by my blog. You have a nice blog :)

aez said...

topik yg menarik. arwah atuk lelaki sebelah ayah saya org jawa tapi tak pandai dan tak faham bahasa jawa. arwah atuk perempuan pulak org bugis. so, my dad campuran jawa-bugis. atuk lelaki sebelah ibu keturunan minangkabau, atuk perempuan pula arab. jadi saya ni campuran jawa-bugis-minangkabau-arab. tapi yang kelakarnya, sejak kecik sampai ke dewasa org ingat keluarga saya keturunan cina. majmuknya rakyat malaysia, kan?

air charter europe said...

Hey Fellow, you have a top-notch blog here!
If you have a moment, please have a look at my air charter europe site.
Good luck!